قرص واژینال جیناتی استرادیول 10 میکروگرم محصولی برای کمک به کاهش علائم یائسگی و مشکلات هورمونی، آتروفی واژن (خشکی واژن) در زنان است که به شکل واژینال مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع ماده موثره در جیناتی آتی فارمد، وجود 10 میکروگرم استرادیول است که استرادیول یک هورمون جنسی زنانه به شمار می آید. 

 

جیناتی چیست و چه کاربردی دارد؟

جیناتی یک قرص واژینال است و حاوی استرادیول است. استرادیول هرومونی در بدن زنان است. این هورمون به گروهی از هورمون ها که استروژن نامیده می شوند تعلق دارد. جیناتی دقیقا شبیه به استرادیولی است که توسط تخمدان های زنان ترشح می شود. جیناتی به گروهی از داروها تعلق دارد که تحت عنوان درمان جایگزینی هورمون نامیده می شوند. جیناتی همچنین برای تسکین نشانه های یائسگی در واژن مانند خشکی و سوزش استفاده می شود. این حالت در اصطلاح پزشکی، آتروفی واژن نامیده می شود. کاهش مقدار استروژن در بدن زنان موجب بروز این علائم و سایر مشکلات هورمونی می شود که در دوران یائسگی به طور طبیعی اتفاق می افتد. 

در واقع می توان گفت که قرص واژینال جیناتی جایگزین استروژنی می شود که تخمدان های زنان به طور طبیعی قادر به تولید آن نیست و یا در صورت تولید میزان آن را برای بهره مندی از اثرات هورمون استروژن افزایش می دهد. جیناتی به شکل قرص های واژینال طراحی شده است که درون واژن قرار داده می شود تا هورمون در محلی که نیاز است آزاد گردد. به این ترتیب احساس ناراحتی در واژن تسکین می یابد. استرادیول موجود در قرص واژینال جیناتی دارویی است که برای مدیریت و درمان علائم پس از یائسگی و برای زنانی که هیسترکتومی کرده اند استفاده می شود. استرادیول قوی ترین استروژن (E2) در بدن انسان است. 

محصولات بهداشتی بانوان را مشاهده کنید.

جیناتی برای چی خوبه

استرادیول جیناتی و تاثیر آن در زنان:

آیا می دانستید که هورمون درمانی موثرترین درمان برای کنترل علائم پیش از یائسگی و دوران یائسگی است؟ این علائم شامل گرگرفتگی، تعریق شبانه، خشکی و خارش واژن، و درد یا ناراحتی در حین رابطه جنسی است. همچنین در کاهش سایر علائم یائسگی، از جمله تغییرات خلق و خو و خواب، مه مغزی و کاهش میل جنسی موثر است.

این علائم ناشی از نوسانات و افت هورمون های تخمدان به ویژه استروژن است که با نزدیک شدن زنان به یائسگی و سال ها پس از آن رخ می دهد. بسیاری از درمان‌های هورمونی یائسگی شامل تجویز استرادیول (گاهی با پروژسترون) به شکل پچ، قرص یا کرم است.

در اکثر زنان، علائم یائسگی در دوران پیش از یائسگی شروع می‌شود، دوره انتقالی که به یائسگی منتهی می‌شود و معمولاً چند سال قبل از آخرین قاعدگی زن شروع می‌شود (میانگین سن یائسگی 51 سال است). اگر هر یک از علائم یائسگی زیر را تجربه می کنید، ممکن است بخواهید هورمون درمانی را در نظر بگیرید.

مکمل های یائسگی و قاعدگی را مشاهده کنید.

استرادیول خارجی برای یائسگی


 

9 فایده جیناتی در بدن زنان:

1. گرگرفتگی/ تعریق شبانه:

احساس ناگهانی گرمای شدیدی که در بدن هجوم می‌آورد، به ویژه در صورت، گردن و قفسه سینه، یکی از علائم بارز یائسگی است. تعریق شبانه، گرگرفتگی است که در طول شب رخ می دهد و منجر به تعریق ناگهانی می شود. گرگرفتگی که توسط اکثر زنان برچسب متوسط-شدید است و بین 1-10 دقیقه طول می کشد، به اندازه ای شدید است که 25 درصد از زنان به دنبال راه تسکین از پزشک هستند. طول مدت گرگرفتگی به طور متوسط ​​4- 7 سال طول می کشد و چندین سال پس از آخرین قاعدگی زن ادامه می یابد. استرادیول از نظر علمی ثابت شده است که فرکانس گرگرفتگی را تا 75 درصد کاهش می دهد و شدت گرگرفتگی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

 

2. خشکی واژن:

یک علامت شایع و ناراحت کننده سطوح پایین استروژن، خشکی واژن است که از نظر بالینی به عنوان واژینیت آتروفیک شناخته می شود. کاهش سطح استروژن باعث افزایش PH واژن، کاهش ترشحات واژن و جریان خون و نازک شدن دیواره های واژن می شود که همگی منجر به تجربه خشکی واژن می شود. هورمون درمانی این تغییرات را خنثی می کند و منجر به آرامش بیشتر در دوران یائسگی و بعد از آن، از جمله در طول رابطه جنسی می شود.

 

3. تغییر خلق و خو:

استرادیول (استروژن) ارتباط نزدیکی با سلامت عاطفی زنان دارد. نوسانات آن در اختلالات خلقی دخیل است که فقط در زنان رخ می دهد، مانند سندرم پیش از قاعدگی و افسردگی پس از زایمان. بنابراین جای تعجب نیست که با تغییرات خلقی مرتبط است که در طول یائسگی رخ می دهد، به ویژه در دوران گذار یائسگی که استروژن در حال نوسان است. در واقع، 2 تا 4 برابر افزایش خطر افسردگی بالینی در دوران گذار یائسگی و یائسگی اولیه، و همچنین افزایش خطر یک دوره افسردگی اساسی در زنانی که قبلاً افسردگی اساسی (MDD) را تجربه کرده‌اند، وجود دارد. استرادیول می تواند با بازگرداندن سطوح استروژن به کاهش این نوسانات خلق و خو کمک کند. 

ارتباط استروژن با خلق و خو و سلامت عاطفی پیچیده است و به طور کامل درک نشده است. اما ما می دانیم که گیرنده های استروژن زیادی در مغز وجود دارد، استروژن باعث افزایش سروتونین موجود و افزایش تولید اندورفین در هنگام بروز یک تجربه دردناک می شود و در رشد و ترمیم اعصاب نقش دارد. مطالعات نشان می‌دهند که استروژن درمانی می‌تواند به تثبیت نوسانات خلقی که بر زنان در دوران پیش از یائسگی تأثیر می‌گذارد کمک کند و همچنین سطح افسردگی آنها را کاهش دهد.

 

4. خواب تغییر می کند:

تغییرات خلق و خو و تغییرات خواب ارتباط نزدیکی با هم دارند و یک رابطه دو طرفه دارند (خلق بر خواب تأثیر می گذارد و خواب بر خلق و خوی تأثیر می گذارد). بنابراین صحبت در مورد یکی بدون صحبت در مورد دیگری دشوار است. زنان تقریباً دو برابر مردان از بی خوابی رنج می برند. سطوح پایین استروژن می تواند به خواب رفتن و خواب ماندن در طول شب سخت تر شود و میزان اختلالات خواب گزارش شده پس از یائسگی افزایش می یابد.

زنان پس از یائسگی زمان کمتری را در خواب عمیق و چرخه های REM می گذرانند که منجر به خواب آرام کمتری می شود. مطالعات تجزیه و تحلیل تاثیر استروژن بر خواب نشان داده است که میانگین زمان به خواب رفتن را کاهش می دهد، مدت زمان صرف شده در خواب عمیق و REM را افزایش می دهد و کیفیت کلی خواب را افزایش می دهد. در نهایت، استروژن درمانی در کاهش گرگرفتگی و تعریق شبانه موثر است که خود خواب را مختل می کند.

 

5. تغییر وزن

افزایش وزن و توزیع مجدد چربی بدن با ورود زنان به یائسگی یک پدیده بسیار واقعی است که تقریباً همه زنان آن را تجربه خواهند کرد. در حالی که برخی از این موارد ناشی از کاهش سطح فعالیت و خود روند پیری است، اینها چند مورد از تغییراتی است که با افزایش سن برای زنان اتفاق می افتد:

 متابولیسم پایین تر: با کاهش سطح استروژن، میزان سوخت و ساز بدن در حالت استراحت یا تعداد کالری هایی که در حالت استراحت می سوزاند کاهش می یابد. تفاوت کوچک است (معادل حدود 50-70 کالری در روز به طور متوسط)، اما در طول زمان انباشته می شود.
 توده عضلانی کمتر: با کاهش استروژن، توده بدون چربی کاهش می یابد. و توده بدون چربی از نظر متابولیسمی فعال تر از چربی است و بنابراین در زمان استراحت کالری بیشتری می سوزاند. هرچه عضلات بیشتری داشته باشید کالری بیشتری می سوزانید.
 چربی احشایی بیشتر: استروژن کمتر منجر به تغییر در توزیع چربی می شود، با چربی بیشتر در اطراف وسط، اطراف اندام ها - معروف به چربی احشایی. چربی احشایی به ویژه ناسالم است زیرا با خطر بیشتر بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی، فشار خون بالا و دیابت مرتبط است.

نشان داده شده است که هورمون درمانی تا حدودی به این تغییرات وزن کمک می کند، به ویژه برای مقابله با افزایش چربی احشایی، اما به طور کامل این تغییرات را از بین نمی برد یا معکوس نمی کند، زیرا پیری خود عامل اصلی کمک کننده است.

 

6. رابطه جنسی دردناک:

جیناتی به واسطه وجود استرادیول برای حفظ پاسخگویی و راحتی جنسی زنان بسیار مهم است. هنگامی که عرضه استروژن کم است، جریان خون به واژن مانند روانکاری طبیعی واژن کاهش می یابد و منجر به نازک شدن، سفت شدن، خشکی و آتروفی (کاهش تون عضلانی) واژن و فرج می شود. این تغییرات می تواند باعث تحریک، درد و حتی درد در حین رابطه جنسی شود که به نام دیسپارونی شناخته می شود، که نیمی از زنان یائسه را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند منجر به اضطراب یا ترس مرتبط با فعالیت جنسی شود. علاوه بر این، استروژن پایین می‌تواند منجر به تاخیر در زمان واکنش کلیتورال شود که تصور می‌شود به دلیل کاهش جریان خون در منطقه باشد.

 

7. تراکم استخوان کم/پوکی استخوان:

پس از یائسگی، به دلیل نقش استروژن در سلامت استخوان، زنان بیشتر مستعد از دست دادن استخوان و پوکی استخوان می شوند. نکته مهم این است که استروژن به محدود کردن تعداد استئوکلاست ها (سلول هایی که استخوان را تجزیه می کنند) کمک می کند و تعداد استئوبلاست ها (سلول هایی که استخوان می سازند) را افزایش می دهد. در طول دوره انتقال یائسگی، کاهش استروژن منجر به تحلیل استخوان بیشتر از تشکیل می شود که می تواند بعداً منجر به پوکی استخوان شود. هورمون درمانی از تحلیل استخوان جلوگیری می کند و خطر شکستگی در ستون فقرات و لگن را کاهش می دهد.

 

8. مه مغزی:

مه مغزی یائسگی معمولاً توسط زنان در دوران گذار یائسگی و برای مدت کوتاهی پس از یائسگی تجربه می شود. این همان زوال شناختی مرتبط با سن نیست و دائمی نیست. به نظر می رسد اختلال و نوسانات استروژن که در این دوره رخ می دهد، به لطف گیرنده های استروژنی که در سراسر مغز قرار دارند، نقش مهمی در مه مغز ایفا می کند. اگر مه مغزی یکی از چندین علامت یائسگی است که تجربه می کنید، ممکن است بخواهید هورمون درمانی را امتحان کنید.

 

9. کلسترول ناسالم:

استروژن نقش مهمی در تنظیم سطح کلسترول دارد و به حفظ پروفایل چربی سالم کمک می کند. بسیاری از زنانی که هرگز دلیلی برای نگرانی در مورد کلسترول خود نداشته اند، پس از یائسگی، برای اولین بار با پروفایل چربی ناسالم مواجه می شوند. به گفته دکتر سامیا مورا، دانشیار پزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد، "یائسگی اغلب منجر به تغییرات چربی و کلسترول برای بدتر شدن می شود."

در درازمدت، سطوح پایین استروژن می تواند منجر به افزایش سطح کلسترول LDL "بد" و همچنین تری گلیسیرید در خون و کاهش سطح کلسترول HDL "خوب" محافظ شود. استروژن درمانی ممکن است نمایه کلی چربی را در برخی از زنان یائسه بهبود بخشد.

 

اگر با هر یک از این علائم یائسگی دست و پنجه نرم کرده اید، ممکن است بخواهید هورمون درمانی را با قرص جیناتی امتحان کنید. اگر می خواهید بدانید که آیا کاندید هستید یا خیر، باید با پزشکی صحبت کنید که یائسگی را درمان می کند و یک ارزیابی دقیق را تکمیل کنید.

قرص واژینال جیناتی برای خشکی واژن

 


 

نحوه استفاده از قرص واژینال جیناتی:

نحوه استفاده از جیناتی به شکل واژینال است و بهتر است قبل از استفاده روش صحیح را از پزشک خود سوال کرده و یا به دفترچه راهنمای محصول مراجعه کنید. 

اما به طور عمومی طرز استفاده از جیناتی به شکل زیر است. 

  • یک بسته را پاره و باز کنید. انتهای بسته اپلیکاتور را باز کنید. 
  • به آرامی پیستون را از اپلیکاتور بیرون بکشید تا متوقف شود. (قرص را دورن آن قرار دهید)
  • اپلیکاتور را با احتیاط داخل واژن وارد کرده و آن را فشار دهید تا صدای کلیک بشنوید. قرص بلافاصله به دیواره واژن میچسبد و در صورت راه رفتن و ایستادن قرص خارج نخواهد شد. 
  • اپلیکاتور را بیرون آروده، بشویید و آن را دور بیندازید. 

 

 


 

عوارض جیناتی چیست؟

هر قرص حاوی 10 میکروگرم استرادیول همی هیدرات است. 

  • مصرف جیناتی در دوران بارداری ممنوع است. 
  • قرص های فقط برای مصرف واژینال می باشند. 
  • از مصرف مجدد اپلیکاتورهای خودداری کنید. 
  • پس از باز کردن بسته بندی اولیه اپلیکاتور، در اسرع وقت استفاده گردد. 
  • در صورت آسیب دیدن بسته بندی اولیه اپلیکاتور، از مصرف آن خودداری گردد.

عوارض شایع که ممکن است از هر 100 نفر 1 تا 10 نفر را دربرگیرد شامل موارد زیر است:

  • سردرد،
  • درد شکم، ناراحتی یا نفخ
  • خونریزی یا ترشح از واژن با احساس ناراحتی در واژن

عوارض غیر شایع که ممکن است از 1000 نفر 1 تا 10 را دربرگیرد شامل موارد زیر است. 

  • عفونت قارچی ناحیه تناسلی
  • احساس تهوع
  • راش
  • افزایش وزن
  • گر گرفتگی 
  • بالا رفتن فشار خون

در صورت مصرف استروژن سیستمیک، عوارض جانبی زیر ممکن است اتفاق بیافتد:

  • بیماری کیسه صفرا
  • اختلالات پوستی مختلف
  • تغییر رنگ پوست، به ویژه در صورت یا گردن
  • دانه های قرمز و دردناک روی پوست
  • راش همراه با قرمز شدگی با شکل مشخص
  • در صورتی که هر یک از عوارض جانبی جدی شد. یا متوجه عوارض جانبی دیگری شدید که در اینجا گفته نشده است. لطفا با پزشک در میان بگذارید. 

 

 

نحوه نگهداری جیناتی:

  • دور از دید و دسترس کودکان نگهداری شود. 
  • در دمای کمتر از 30 درجه سانتی گراد، دور از نور و رطوبت نگهداری شود. 
  • نیازی به نگهداری این محصول در یخچال نیست.