آمپول پرولیا
Prolia (denosumab):

 

Denosumabنام های تجاری Prolia و Xgeva یک آنتی بادی مونوکلونال انسانی است  برای درمان پوکی استخوان ، از دست دادن استخوان ناشی از درمان ، متاستاز به استخوان ،  و تومور سلول غول پیکر استخوان.

پرولیا (دنوزوماب) در افرادی که میزان کلسیم خون پایین دارند ، منع مصرف دارد.
شایع ترین عوارض جانبی دردهای مفاصل و عضلات در بازوها یا پاها است.

آمپول پرولیا (دنوزوماب) برای افرادی که پوکی استخوان دارند در معرض خطر زیادی برای شکستگی ، از بین رفتن استخوان به دلیل داروهای خاص و در افرادی که متاستاز استخوانی دارند استفاده می شود.

 

 

سرطان:

 

یک متاآنالیز که پرولیا در کاهش خطر شکستگی در افراد مبتلا به سرطان از اسید زولدرونیک و پامیدرونات بهتر است.

 

 

پوکی استخوان:

 

در افرادی که پوکی استخوان یائسگی دارند خطر شکستگی را کاهش می دهد اما خطر عفونت را افزایش می دهد. بررسی سال 2013 نتیجه گرفت که این یک درمان مناسب برای این بیماری است. یک بررسی در سال 2017 در مردان فایده ای نداشت

 

 

عوارض جانبی پرولیا:

 

شایع ترین عوارض جانبی دردهای مفاصل و عضلات در بازوها یا پاها است. احتمال ابتلا به عفونت هایی نظیر سلولیت ، کمبود کلسیم خون (کلسیم خون پایین) ، واکنش های حساسیت به حساسیت به پوستی و استئوکنروز در فک و شکستگی های استخوانی در استخوان ران وجود دارد. یک آزمایش دیگر نشان داد که میزان اگزما و بستری در اثر عفونت های پوستی به طور قابل توجهی افزایش یافته است. پیشنهاد شده است که افزایش عفونت های تحت درمان با دنوزوماب ممکن است به نقش RANKL در سیستم ایمنی بدن متصل شودRANKL توسط سلولهای کمکی T بیان می شود و تصور می شود که در بلوغ سلول دندریتیک نقش دارد.
قطع پرولیا با افزایش مجدد گردش مالی استخوان همراه است. در موارد نادر ، این امر منجر به هیپرکلسمی شدید ، به ویژه در کودکان شده است. شکستگی های فشرده سازی مهره ای نیز در برخی از افراد پس از قطع درمان رخ داده است.

 

 

موارد منع مصرف و تعامل پرولیا:

 

این بیماری در افراد مبتلا به هیپوکلسمی منع مصرف است و قبل از شروع درمان با پرولیا باید میزان کافی کلسیم و ویتامین D حاصل شود. اطلاعات مربوط به تعامل با سایر داروها مفقود است. بعید است که پرولیا هرگونه تعامل بالینی مرتبط با خود را نشان دهد.

پرولیا با پایین آوردن پیام هورمونی که منجر به برداشتن بیش از حد استخوان ناشی از استئوکلاست می شود ، کار می کند و تنها شش ماه در بدن فعال است. به طور مشابه به بیس فسفوناتها ، به نظر می رسد که دنوزوماب در افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان فک (ONJ) ​​پس از استخراج دندانها یا اقدامات جراحی دهان نقش دارد ، اما برخلاف بیس فسفونات ، خطر تقریباً 6 ماه پس از تزریق به صفر کاهش می یابد. در طی این مدت باید از اقدامات دندانپزشکی تهاجمی اجتناب شود.

 

 

مکانیسم عمل پرولیا:

 

ترمیم استخوان فرایندی است که به وسیله آن بدن به طور مداوم بافت قدیمی استخوان را برداشته و آن را با استخوان جدید جایگزین می کند. توسط انواع مختلفی از سلولها هدایت می شود ، مهمترین آنها استئوبلاست ها (که استخوان جدید را ترشح می کنند) و استئوکلاست ها (که استخوان را می شکنند). استئوسیت ها همچنین در استخوان وجود دارند.

پیش سازهای پوکی استخوانها ، که به آنها قبل از استئوکلاست گفته می شود ، گیرنده های سطحی به نام RANK ( Bفعال کننده گیرنده فاکتور هسته ای-کاپا) را بیان می کنند RANK عضو خانواده خانواده گیرنده فاکتور نکروز تومور (TNFR) است. RANK توسط RANKL (RANK-Ligand) فعال شده است ، که به عنوان مولکولهای سطح سلول روی استئوبلاستها وجود دارد. فعال سازی RANK توسط RANKL بلوغ پیش از استئوکلاست ها در پوکی استخوان را افزایش می دهد. Denosumab با اتصال و مهار RANKL ، این بلوغ پوکی استخوان را مهار می کند. این عملکرد طبیعی استئوپروتیرین ، یک مهار کننده درون زا RANKL را تقلید می کند ، که با کاهش غلظت (و شاید کاهش هوای خون) در بیمارانی که از پوکی استخوان رنج می برند ، ارائه می شود. این از استخوان در برابر تخریب محافظت می کند و به مقابله با پیشرفت بیماری کمک می کند.

 

 

تصویب مقررات ایالات متحده:

 

در 2 ژوئن 2010 ، دنوزوماب توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برای استفاده در زنان یائسه با خطر ابتلا به پوکی استخوان  تحت نام تجاری پرولیا ،  و در نوامبر 2010 به عنوان Xgeva به منظور پیشگیری تصویب شد. وقایع مربوط به اسکلت در بیماران مبتلا به متاستازهای استخوانی ناشی از تومورهای جامد. دنوزوماب اولین مهار کننده RANKL است که توسط FDA تأیید شده است.

 

 

نحوه استفاده آمپول پرولیا:

 

پرولیا در زیرپوست معده، بالای ران یا بازو تزریق می‌شود. یک مراقب سلامت برای شما این تزریق را انجام می‌دهد.
پرولیا معمولا یک بار در هر ۶ ماه داده می شود.