آمپول ویسکور 50 میلی گرم/2.5 میلی لیتر Viscor 50MG/2.5 ML Amp یک آمپول آماده تزریق برای کاهش درد مفاصل و آرتروز با نام ژنریک هیالورونیک اسید Hyaluronic Acid است. ویکسور برای تزریق داخل مفصلی طراحی و فرموله شده تا باعث کاهش التهاب و درد ناشی از استئوآرتریت شود و روند پیشرفت بیماری را کند کرده و باعث بهبود آن شود. آمپول ویسکور یک روش موثر در کاهش درد زانو ناشی از آرتروز تشخیص داده شده است که در ادامه این مقاله به بررسی بیشتر اثرات ویسکور و هیالورونیک اسید بر مفاصل و غضروف ها خواهیم پرداخت. 

 

تزریق آمپول ویسکور ژل هیالورونیک اسید به زانو برای کاهش درد و درمان آرتروز زانو:

درد زانو در افرادی که فعالیت جسمانی دارند مانند ورزشکاران تا افرادی که به آرتروز مبتلا هستند و از درد زانو رنج می برند، بسیار حائز اهمیت است. در موارد خاص پزشک تزریق دارو را برای تسکین درد زانو توصیه می‌کند. تزریق هیالورونیک اسید یا آمپول ویسکور یکی از این داروها است که به طور موقت باعث لغزنده شدن مفصل و تغییر محیط غیر عادی مایع سینوویال مفصل زانو می‌شود و به این ترتیب منجر به کاهش درد زانو و التهاب و بهبود دامنه حرکات آن خواهد شد. تزریق ویسکور از میزان ساییدگی مفصل و التهاب ناشی از استئوآرتریت زانو می‌کاهد. به طور کلی تزریق آمپول ویسکور در مقایسه با تزریق کورتون آهسته ‌تر شروع به اثر گذاری می‌کند با این حال تاثیرات مثبت حاصل از آن تا مدت بیشتری باقی می‌ماند و بیمار را مدت بیشتری از درد رها می‌کند. هیالورونیک اسید (آمپول ویسکور) یکی از روش‌هایی است که به منظور تسکین درد ناشی از آسیب دیدگی حاصل از ورزش، تصادفات خودرویی، آسیب دیدگی در حین کار یا استئوآرتریت تزریق می‌‌شود.

 

سایر مکمل های مربوط به مفاصل و استخوان را مشاهده کنید.

قیمت و خرید آمپول ویسکور

 


 

هیالورونیک اسید چیست و چه تاثیری در درمان آرتروز یا ساییدگی زانو دارد ؟

بطور طبیعی در یک زانوی سالم حدود دو میلی لیتر مایع شفاف و لزج وجود دارد که وظیفه عمده آن لغزنده کردن سطح غضروف مفصلی است که به آن مایع سینوویال Synovial fluid میگویند. در زانویی که دچار آرتروز یا سائیدگی شده است خاصیت لزجی و لغزندگی این مایع کم شده و نمیتواند به درستی کار خود را انجام دهد. عامل عمده ایکه موجب این خاصیت مایع سینوویال میشود ماده ای به نام اسید هیالورونیک Hyaluronic acid است.

 

 
موارد مصرف آمپول ویسکور:

 پزشکان ویسکور را در همه کسانی که آرتروز زانو دارند مصرف نمیکنند. مصرف ویسکور منحصر به بیماران دچار استئوآرتریت یا آرتروز زانو است که به درمان های غیر دارویی معمول جواب مناسبی نمیدهند و همچنین نمیتوانند داروهای ضد التهاب رایجی مثل بروفن و سلکوکسیب را ( بطور مثال به علت عوارض گوارشی) تحمل کنند.

این دارو نمیتواند مثل مسکن های معمولی درد را بسرعت کاهش دهد. بیش از نیمی از بیمارانی که از این دارو استفاده میکنند بعد از گذشت یکسال استفاده مستمر از آن ده تا پانزده درصد شدت دردشان کمتر شده و به همین اندازه کارایی زانویشان بهتر میشود. مصرف این دارو بصورت تزریق داخل مفصل زانو به توسط پزشک بمدت پنج هفته و هفته ای یک بار تزریق داخل زانو است. اثر دارو بعد از چند بار تزریق کم کم مشاهده میشود و این تاثیر تا چند ماه باقی میماند.

همه بیماران به یک اندازه به این دارو جواب مناسب نمیدهند. در بعضی از افراد مصرف این دارو ممکن است درد زانو را کم کند و در بعضی دیگر ممکن است تاثیر زیادی نداشته باشد. گاهی بعد از تزریق این دارو به داخل مفصل زانو درد و گرما و تورم خفیف و گذرایی در زانو بوجود میاید که با گذاشتن کیسه یخی و سرد کردن زانو مرتفع میشود. بیمار در ۴۸ ساعت اول بعد از تزریق نباید مدت زیادی سر پا بایستید.

این دارو را معمولاً از تاج خروس استخراج میکنند. گرچه بعضی از انواع آنرا میتوان از کشت سلولی هم استخراج کرد. کسانی که به فراورده های پرندگان حساسیت دارند باید از نوعی که از کشت سلولی تهیه میشود استفاده کنند.

 

آمپول ویسکور

تزریق ویسکور در زانو:

بعد از تزریق ژل هیالورونیک اسید کاهش درد و بهبود عملکرد حرکتی در بیمارانی است که دچار درد مفصل هستند. تزریق هیالورونیک اسید با تاثیرات مثبت زیر بر مفصل همراه است:

  •     جایگزین برخی از ترکیبات طبیعی می‌‌شود که در مایع سینوویال وجود دارد و به افزایش لغزندگی مفصل کمک می‌کند.
  •     لایه داخلی مفصل را تحریک می‌کند به تولید مایع سینوویال بیشتری بپردازد.
  •     لایه داخلی سطوح آسیب دیده مفاصل را می‌‌پوشاند و پایانه‌های عصبی گیرنده درد را مسدود خواهد کرد که این امر باعث کاهش درد می‌شود و از بروز التهاب سطوح مفصل جلوگیری می‌نماید.
  •     هیالورونیک اسید مانند استروئید به طور مستقیم باعث کاهش التهاب مفصل می‌‌شود اما با عوارض جانبی و مخرب استروئید همراه نیست.

 

 

 چرا من به تزریق ویسکور یا هیالورونیک اسید نیاز دارم؟  

تزریق هیالورونیک اسید به درون مفصل زانو یک روش متفاوت است که برای درمان موارد زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  •     بیمارانی که سطح داخلی مفصل آنها دچار آسیب دیدگی موضعی شده است.
  •     بیمارانی که در مراحل اولیه آرتروز زانو قرار دارند و قصد دارند به کاهش درد و بهبود توانایی عملکردی خود بپردازند.
  •     افرادی که دچار آرتروز پیشرفته زانو هستند و می‌خواهند که نیاز به جراحی تعویض کامل مفصل را به تعویق بیاندازند.

 

افرادی که در ورزش‌های سنگین از قبیل فعالیت‌هایی که با دویدن و پریدن یا چرخیدن همراه هستند شرکت دارند فشار زیادی را به غضروف زانوی خود وارد می‌کنند. شواهد و مدارکی وجود دارد که نشان می‌‌دهد این امر باعث افزایش سرعت تخریب غضروف می‌‌شود و این امر یکی از عواملی است که باعث می‌شود ریسک بروز استئوآرتریت در ورزشکاران جوان تسریع شود. هیالورونیک اسید می‌تواند باعث کاهش میزان آسیب دیدگی قصور شود که به طور مداوم به علت دویدن و پریدن در معرض فشار و آسیب دیدگی قرار دارد.

viscor
 

 تفاوت تزریق ویکسور با روش‌های جراحی استئوآرتریت زانو چیست؟

انجام عمل جراحی برای درمان استئوآرتریت زانو یک روش سودمند است اما در تمام مراحل بیماری و برای همه بیماران کاربرد ندارد و یک روش پرهزینه محسوب می‌‌شود که با عوارض جانبی همراه می‌باشد. محققان با توجه به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص استئوآرتریت به ارائه روش‌های درمانی جدید پرداخته اند که یکی از آنها تزریق ژل هیالورونیک اسید می‌باشد. این روش درمانی جدید با هدف کنترل استئوآرتریت زانو و تزریق هیالورونان یا مشتقات این مولکول به درون مفصل انجام می‌‌شود. در سال‌های اخیر این روش به عنوان یک روند درمانی جدید برای کنترل استئوآرتریت زانو مورد قبول پزشکان قرار گرفته است و مطالعات متعددی در خصوص ایمنی این روش درمانی انجام شده اما هنوز بحث در خصوص تاثیر گذاری آن و مسائل مربوط به هزینه حاصل از تزریق ادامه دارد.

 

 

 خطرات و عوارض حاصل از تزریق هیالورونیک اسید چیست؟

پزشکی که قرار است به تزریق هیالورونیک اسید بپردازد سابقه پزشکی شما را بررسی می‌کند تا اطمینان حاصل کند که ریسک بروز عوارض جانبی حاصل از تزریق هیالورونیک اسید در شما پایین است. استونیل یک محلول بسیار خالص است که توسط فرایند که تخمیر نامیده می‌شود تولید می‌گردد و برخلاف سایر انواع هیالورونان‌های موجود در بازار حاوی پروتئین حیوانی نیست یعنی ریسک بروز عوارض جانبی با تزریق آن شایع نمی‌باشد اما در صورتی که شما دچار هرگونه نشانه و علامتی از قبیل تورم، قرمزی یا داغی در اطراف محل تزریق شدید یا آنکه حال شما بد شد باید با پزشک خود تماس بگیرید. باید پس از تزریق به پزشک مراجعه کنید تا بتواند به ارزیابی تاثیرات حاصل از تزریق ژل بپردازد و نکات مهم دیگر را در خصوص مراقبت‌های بعد از تزریق ژل برای شما توضیح دهد. سایر عوارض جانبی حاصل از تزریق هیالورونیک اسید به درون مفصل که شیوع کمتری دارند عبارتند از خونریزی، عفونت، سفتی زانو که نیازمند جراحی اصلاح کننده است و ترومبوز عمیق وریدی. معمولاً ریسک بروز این مشکلات کم است.

 
تزریق هیالورونیک اسید در زانو

 تزریق آمپول ویسکور برای درمان درد زانو و استئوآرتریت:

تزریق ویسکور هیالورونیک اسید بر اساس ارزیابی و بررسی کاهش ویسکوزیته و انعطاف پذیری مایع سینوویال در زانوی مبتلا به استئوآرتریت و کاهش وزن مولکولی آن در زانوی فرد بیمار نسبت به زانوی سالم توصیه می‌شود. تزریق ژل هیالورونیک اسید به درون زانو و مایع سینوویال در بهبود ویسکوزیته انعطاف پذیری این مایع نقش دارد و باعث می‌شود که از شدت علائم و نشانه‌های مرتبط با استئوآرتریت کاسته شود و عملکرد زانو بهبود پیدا کند. هیالورونیک اسید، گلیکوزآمینوگلیکان است که از گلوکورونیک اسید و ان استیل گلوکزامین ساخته شده است و با سایر انواع گلیکوزامینوگلیکان‌ها تفاوت دارد زیرا سولفاته نیست و با پروتئین‌ها پیوند کووالانسی نمی‌‌دهد تا مونومرهای پروتئوگلیکان را به وجود بیاورد. درعوض به عنوان یک مبنا برای تشکیل پروتئوگلیکان عمل می‌کند. هیالورونیک اسید فقط در بافت‌های حیوانی یافت نمی‌شود بلکه در باکتری‌ها نیز وجود دارد و به عنوان یک ضربه گیر و ماده لغزنده در مایع سینوویال عمل می‌کند و درون چشم نیز وجود دارد و باعث لغزنده شدن سطح آن خواهد شد. هیالورونیک اسید خوراکی به خوبی جذب نمی‌شود اما استفاده از آن به صورت تزریقی توانسته است در درمان استئوآرتریت در حیوانات و اخیراً در انسان موثر باشد. هیالورونیک اسید بدون ایجاد مسمومیت و بروز عوارض جانبی حاد به خوبی توسط بدن تحمل می‌شود و از آنجایی که به طور مستقیم به درون مفصل تزریق می‌‌شود فوراً شروع به اثر گذاری می‌کند. روند تزریق آن باعث می‌شود که کاربرد درمانی آن تا حدودی محدود شود و البته بالا بودن هزینه درمان نیز یک فاکتور مهم دیگر است.


 

 انواع دیگر تزریقات زانو برای کاهش درد :


 تزریق کورتون:

آسیب دیدگی بافت نرم و ساییدگی مفصل زانو می‌تواند باعث بروز التهاب شود و منجر به احساس درد در زانو، تورم و سفتی و گرما گردد. تزریق کورتون به سرعت باعث کاهش التهاب می‌شود و به طور موقت منجر به تسکین درد زانو و سایر علائم و نشانه‌ها خواهد شد. از تزریق کورتون بیشتر برای درمان موارد زیر استفاده می‌شود:

  •     پارگی مینیسک
  •     پارگی رباط زانو
  •     استئوآرتریت زانو
  •     تاندونیت کشکک یا زانویی دونده و سایر مشکلات مربوط به تاندون زانو
  •     بورسیت زانو
  •     سندروم ایلیوتیبیال باند که شیوع کمی دارد.

 

تسکین موقت درد باعث می‌شود که فرد بتواند به انجام جلسات فیزیوتراپی یا سایر روش‌های درمانی غیر جراحی بپردازد. برخی از متخصصان بر این باور هستند که تزریق کورتون می‌تواند باعث آسیب دیدگی بافت مفصل در آینده شود به ویژه اگر در یک محل چندین تزریق انجام شود. به افرادی که به تزریق کورتون می‌‌پردازند گوشزد می‌شود که هر هفته فقط تا ۱۰ درصد انتظار بهبود داشته باشند زیرا روند کاهش التهاب می‌کند سپری می‌شود و آنها به تدریج می‌‌توانند مانند گذشته انجام فعالیت‌های ورزشی و توان بخشی خود بپردازند.

 

 تزریق پلاسمای غنی از پلاکت:

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت از فرایند ترمیم و بهبود طبیعی بدن برای ترمیم بافت آسیب دیده بهره می‌گیرد. پی آر پی از نمونه خون خود بیمار تهیه می‌‌شود و از آن برای درمان تعداد زیادی از مشکلات زانو از قبیل موارد زیر استفاده می‌‌شود البته فقط به این موارد محدود نیست:

 -  پارگی مینیسک
 -   پارگی رباط زانو
 -  استئوآرتریت زانو
 -   تاندونیت کشکک و سایر مشکلات مربوط به تاندون زانو

 درمان پارگی مینیسک یکی از رایج ترین کاربردهای تزریق پلاسمای غنی از پلاکت است.

تزریق ویکسور در زانو


 پرولوتراپی:

پرولوتراپی معمولاً شامل ۱۵ تا ۲۰ تزریق به درون بافت نرم از قبیل تاندون کشکک زانو است. این مسئله باعث شده پرولوتراپی با سایر روش‌های درمانی تفاوت داشته باشد. در این روش به طور موقت التهاب افزایش پیدا می‌‌کند. تحقیقات محدودی که در این رابطه انجام شده است نشان داده که بروز التهاب بیشتر می‌‌تواند باعث تحریک فرایند ترمیم بافت توسط بدن شود. پرولوتراپی برخلاف سایر روش‌هایی که تا کنون توضیح دادیم یک روش قدیمی نیست و فقط شامل یک مرحله تزریق نمی‌باشد. در طول درمان پزشک از چندین مرحله تزریق یک عامل انتخاب آور از قبیل محلول دکستروز به درون مفصل زانو و بافت‌های اطراف آن استفاده می‌‌کند. در یک جلسه درمان ۱۵ تا ۲۰ مرحله تزریق انجام می‌شود. از این روش برای درمان مشکلات زانو که به شرح زیر می‌باشند استفاده می‌گردد:

  -  پارگی مینیسک
  -  پارگی رباط زانو
  -  استئوآرتریت زانو
  -  تاندونیت کشکک یا سایر مشکلات مربوط به زانو
  -  بیماری ازگود اشلاتر

 پرولوتراپی برای افرادی که دچار آرتریت التهابی از قبیل آرتریت روماتوئید هستند توصیه نمی‌‌شود.

 


 تزریق سلول‌های بنیادی:

هنگامی ‌که سلول‌های بنیادین به درون زانوی آسیب دیده تزریق می‌شوند جایگزین سلول‌های آسیب دیده خواهند شد و باعث رفع التهاب می‌شوند، روند تحلیل رفتگی بافت را کاهش می‌دهند و از میزان درد زانو می‌‌کاهند. از این روش غیر درمانی برای بهبود مشکلات زیر استفاده می‌شود:

  •     پارگی مینیسک
  •     پارگی رباط زانو
  •     استئوآرتریت زانو
  •     تاندونیت کشکک یا سایر مشکلات مربوط به تاندون زانو

 سلول‌های بنیادین که در این موارد مورد استفاده قرار می‌‌گیرند معمولاً از بافت‌های چربی خون یا مغز استخوان بیمار تهیه می‌شوند.

 
 

 تزریق به زانو تا چه اندازه موثر است؟

همه افرادی که تحت درمان با تزریق قرار می‌گیرند شاهد کاهش درد زانوی خود خواهند بود. شانس موفقیت بر اساس نوع تزریق و اختلالی که باید درمان شود متفاوت خواهد بود. تزریق پلاسمای غنی از پلاکت، تزریق سلول‌های بنیادین و پرولوتراپی به عنوان روش‌های استاندارد در نظر گرفته نمی‌شوند. با این حال کیفیت این مطالعات بالینی با هم تفاوت دارد و هم چنان تحقیقات در خصوص اثر گذاری آنها ادامه دارد. روش‌های دارویی ترمیم کننده مختلفی وجود دارد که توسط پزشک و بر اساس فاکتورهای مختلف ارائه می‌شوند که شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره با پزشک خود مشورت کنید.

 

 اگرچه در هر سنی احتمال ابتلا به آرتروز وجود دارد، اما این عارضه معمولا از سنین بالای 50 سال شروع می شود. آرتروز نوعی بیماری است که به آرامی پیشرفت می کند و با گذشت زمان، باعث می شود درد زانو شدیدتر و توانایی زانو در حرکت کمتر می‌شود. اول از همه پزشک احتمالا داروهای خوراکی تجویز می‌کند و قبل از توصیه به تزریق در زانو، پیشنهاد می کند که تغییراتی را در شیوه زندگی خود ایجاد کنید. اگر قصد انجام جراحی زانو را دارید، حتما قبل از انجام جراحی، به تزریق در زانو و درمان از این طریق هم فکر کنید. مزایا و معایب روش تزریق را در نظر بگیرید و در مورد انواع مختلف تزریقات زانو و نحوه کار آنها اطلاعات بیشتری کسب کنید و نکات مربوط به مراقبت از زانو را یاد بگیرید.

تزریق موثر ویسکور برای کاهش درد آرتروز

 
انواع مختلف تزریقات داخل زانو:

انواع اصلی تزریقات در زانو که در درمان آرتروز مورد استفاده قرار می گیرند، عبارتند از:

 

• کورتیکواستروئید یا کورتون:

کورتیکواستروئیدها یا کورتون ها به گونه ای طراحی می شوند که شبیه به کورتیزول باشند (هورمونی که به طور طبیعی در بدن تولید می شود). هدف اصلی این تزریق، کاهش التهاب است.
از کورتیکواستروئیدهای خوراکی برای درمان رماتیسم مفصلی (آرتریت روماتوئید) استفاده می شود اما شکل خوراکی آن معمولا برای درمان آرتروز بکار نمی رود. برای درمان آرتروز زانو از طریق تزریق این ماده، باید کورتون را مستقیما به مفصل تزریق کرد تا تاثیرگذاری آنها به حداکثر برسد. استفاده از کورتون، یک درمان هدفمند برای کاهش التهاب است، زیرا مانع از سایش استخوان هنگام حرکت زانو می شود.

انواع کورتون ها عبارتند از:
- متيل پردنيزولون (مدرول)
- تریامسینولون

 

• اسید هیالورونیک (مکمل‌ هاي چسبناک):

اگر به آرتروز مبتلا شده اید، احتمالا دچار کمبود اسید هیالورونیک در زانوی خود هستید. اسید هیالورونیک از غضروف محافظت می کند و به عنوان روان کننده و جاذب شوک عمل می کند تا زانو بتواند به طور آزادانه حرکت کند. در روش تزریق اسید هیالورونیک، هدف افزایش اسید هیالورونیک بدن و کاهش سائیدگی استخوان هاست. علاوه بر این، معمولا با استفاده از این دارو، التهاب و درد کاهش می یابد. انواع موادی که در تزریقات اسید هیالورونیک بکار می روند، عبارتند از:

- هیالورونات سدیم
- هیالورونان با وزن مولکولی بالا
- هیلان G-F20
- هیالورونات متقابل

 

• آسپیراسیون مایع (آرتروسنتز):

در این روش به جای تزریق ماده به زانو، مایع داخل زانو خارج می شود. خارج کردن مایع اضافی موجب کاهش درد و تورم زانو می شود. گاهی اوقات، این روش قبل از تزریق کورتیکواستروئید یا اسید هیالورونیک انجام می‌شود.

 

 

روش تزریق داخل مفصل زانو:

پزشک معمولا تزریق در زانو را در مطب خود انجام می دهد. این روش تنها چند دقیقه طول می کشد. نحوه قرارگیری زانو در طول فرایند تزریق توسط پزشک تعیین می شود. در برخی از موارد، پزشکان از سونوگرافی برای هدایت سوزن به بهترین مکان استفاده می کنند. در ابتدا، پوست زانو تمیز شده و سپس محل مورد نظر به صورت موضعی بی حس می شود. پزشک، سوزن را وارد مفصل شما خواهد کرد. ممکن است فشار یا درد ملایمی را احساس کنیدکه البته بسیار کم است. سپس، دارو به مفصل تزریق خواهد شد.

 

 
عوارض تزریق در زانو برای درمان آرتروز:

قبل از بررسی مزایا و معایب، باید نوع تزریق در نظر گرفته شده را از پزشک خود بپرسید. هر نوع تزریقی شامل مجموعه ای از جوانب مثبت و منفی است. در ادامه به مزایا و معایب و عوارض هر کدام از روشهای تزریق در مفصل جهت کاهش درد و درمان آرتروز زانو می پردازیم.

 

مزایای تزریق کورتون در مفصل زانو:

از مهمترین مزایای این روش این است که تزریق مستقیم میتواند سریعا موجب کاهش درد و التهاب شود. اثربخشی دارو شامل بهبودی کوتاه مدت دو هفته ای و همچنین واکنش طولانی تر 24 هفته ای است. به این معنی که حداقل دو هفته و حداکثر تا 24 هفته باعث کاهش درد می شود.
همانطور که حدس زده اید تاثیر تزریق کورتون برای همه افراد یکسان نیست و معمولا یک راه حل کوتاه مدت به شمار می رود. در مواردی که زانوی فرد به شدت آسیب دیده باشد، نمی توان از کورتیکواستروئید استفاده کرد.

 

مهمترین عوارض تزریق کورتون در مفصل زانو عبارتند از:

- ورم کردن زانو بلافاصله پس از تزریق
- آسیب به اعصاب زانو
- نازک شدن استخوان های اطراف زانو

ضمنا باید به این نکته هم دقت کرد که تعداد دفعات تزریق کورتون به یک مفصل محدود است و معمولا تنها یک بار در هر سه یا چهار ماه امکان پذیر است. تزریق بیش از حد می تواند باعث شکستگی غضروف و در نتیجه، بدتر شدن وضعیت بیمار شود. مصرف بیش از حد کورتون همچنین می‌تواند به فشار خون، پوکی استخوان و تحلیل رفتن پوست منجر شود.

 

مزایا و عوارض تزریق اسید هیالورونیک در زانو

این روش تزریق می تواند باعث کاهش درد و ورم زانو شود، اما فورا اثر نمی کند. با توجه به مطالعات انجام شده، حدود پنج هفته طول می کشد تا اثرات کامل درمان مشاهده شوند. کاهش درد ممکن است در حدود سه تا شش ماه ادامه یابد. البته ناگفته نماند که تزریق اسید هیالورونیک برای برخی از افراد، موثر واقع نمی شود.

 

مهمترین عوارض جانبی بالقوه این روش عبارتند از:

- قرمزی و خارش پوست در محل تزریق
- عود آرتروز بلافاصله پس از تزریق

 

تزریق اسید هیالورونیک بسته به نوع ماده و برندی که مورد استفاده قرار می گیرد، به صورت های متفاوتی انجام می شود. برخی از افراد تنها به یک تزریق نیاز دارند و برخی دیگر، چندین تزریق را به طور هفتگی دریافت می کنند تا درمان موثر باشد.

- پیامدهای مثبت و منفی آسپیراسیون مایع
- خارج کردن مایع اضافی می تواند بلافاصله درد و ناراحتی را تسکین دهد.
- عوارض جانبی ممکن است شامل کبودی، ورم یا عفونت در محل آسپیراسیون باشد.

 


نتایج درمان آرتروز زانو از طریق تزریق در مفصل:

پس از تزریق به زانو، اگر دچار علائم عفونت شدید، فورا به پزشک خود مراجعه کنید. اثربخشی این روش‌های درمانی از فردی تا فرد دیگر متفاوت است اما این اثربخشی تا حدود زیادی به میزان پیشرفت بیماری بستگی دارد. برخی از افراد، به این شیوه های درمانی به خوبی پاسخ می دهند، اما در برخی بهبودی مشاهده نمی شود. پزشک می تواند اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار دهد که کدام یک از تزریقات ممکن است برای شما مفید باشند. اگر تزریقات بدون اثر باشند، با پزشک در مورد سایر گزینه‌های درمانی از قبیل داروهای قوی تر برای تسکین درد یا جراحی صحبت کنید.

 

 

نکات طلایی برای مراقبت از زانوها:

دقت کنید تنها نوع درمان‌های دریافتی برای آرتروز زانو مهم نیست، بلکه باید اقدامات دیگری را نیز برای مراقبت از زانوان خود انجام دهید. به نکات زیر توجه کنید:

  • کم کردن فعالیتهایی که موجب کشیدگی زانوان می شوند، مثلا سعی کنید تا حد ممکن بجای استفاده از راه پله از آسانسور و پله برقی استفاده کنید.
  • از فعالیت‌هایی با فشار بالا مانند دویدن و یا بازی تنیس خودداری کنید. می توانید بجای این گونه فعالیت ها، ورزش هایی مانند شنا، دوچرخه سواری یا پیاده روی را انتخاب کنید که فشار زیادی به زانو وارد نمی کنند.
  • حفظ وزن سالم یا کم کردن چند کیلوگرم وزن. وزن اضافی می تواند فشار بیشتری روی مفاصل وارد کند. بطور متوسط هر کیلوگرم وزنی که کم می کنید، چهار کیلوگرم فشار از روی زانوهای شما برداشته می شود.
  • استفاده ازکمپرس گرم و سرد برای کاهش درد زانو. 
  • برای کاهش درد زانوها تغذیه هم خیلی مهم است.
  • استفاده از زانوبند یا عصا در هنگام حرکت میتواند خیلی مفید باشد.
  • در مورد فیزیوتراپی آرتروز زانو یا ورزش های مفید برای کاهش زانو درد با کسی مشورت کنید که در مورد آرتروز زانو آگاهی کامل دارد.

 

اگر به آرتروز زانو مبتلا هستید پزشک طیف گسترده ای از درمان ها را ممکن است برای شما در نظر بگیرد که یکی از آنها تزریق داخل مفصل زانو است. تزریق مفصلی انواع مختلفی دارد.انواع مختلفی از تزریق وجود دارد که بخش مهمی از درمان آرتروز زانو را برای بسیاری از مبتلایان تشکیل می دهند. تزریق مفصلی به خصوص برای کسانی که داروهای مسکن ضد التهابی غیر استروئیدی مثل ایبوپروفن نتوانسته درد آنها را تسکین دهد، یا افرادی که بخاطر اثرات جانبی داروها نمی توانند از آنها استفاده کنند، گزینه درمانی بسیار خوبی است.

آرتروز شایع ترین نوع آرتریت است که اغلب زانوها را تحت تاثیر خود قرار می دهد. این بیماری زمانی بروز پیدا می کند که غضروف –پوشش نرمی که که وظیفه اش محافظت از استخوان هاست- از بین می رود. در این حالت سطح استخوان ها آسیب دیده و ساییده می شود و باعث درد، تورم، خشکی و ناتوانی می گردد.
 

 



کاهش التهاب با استروئیدها:

تزریق کورتیکواستروئیدها جهت درمان عود بیماری آرتروز و عوارض ناشی از آن شامل درد، تورم و تجمع آب در زانو سودمند است. این داروهای تزریقی با کاهش التهاب مفصل، علایم بیماری آرتروز را تسکین می دهند. اما به یاد داشته باشید که این داروها یک راه حل کامل و بی نقص برای هر موردی نیستند. اگر تحت درمان با این دارو قرار گرفتید به یاد داشته باشید که:

  •     این داروها سریع عمل می کنند. این تزریق ها باعث تسکین بسیار سریع درد می گردند که معمولا ۲۴ تا ۴۸ ساعت اولیه پس از تزریق حاصل می شود.
  •     دارو اثر کوتاه مدتی دارد. به طور متوسط، تسکین درد ۶ تا ۱۲ هفته طول می کشد. اغلب این مدت به اندازه کافی طولانی است و از زمان شعله وری بیماری آرتروز تا فروکش کردن علایم طول می کشد.
  •     این داروها نباید زود به زود استفاده شوند. یک داروی کورتیکواستروئید اغلب در اولین مرتبه تزریق بهترین اثر و عملکرد را دارد و پس از آن، تمایل کمتری برای کاهش و تسکین درد نشان می دهند.
  •     در بیشتر موارد، این داورها می توانند ۲ تا ۳ بار در سال استفاده شوند. استفاده بیش از اندازه از این داروها سلول هایی زانو را که مسوول ساختن غضروف هستند را از بین می برند.
 
 

هیالورونیک اسید:

بیشترین مایعی که در یک  زانوی سالم وجود دارد، هیالورونیک اسید است. اما وقتی شما آرتروز زانو دارید، مقدار هیالورونیک اسید در زانو کاهش می یابد. پزشک می تواند مقدار بیشتری هیالورونیک اسید به داخل زانو تزریق کند تا عرضه آن افزایش یابد.

مطالعات نشان داده است که تزریق هیالورونیک اسید ممکن است نسبت به داروهای مسکن در برخی از افراد، تاثیر مثبت بیشتری داشته باشد. دیگر مطالعات نشان داده است که این دارو می تواند علایم بیماری را به همان خوبی که تزریق کورتیکواستروئید انجام می دهد، بهبود بخشد. اگر تحت درمان با هیالورونیک اسید قرار گرفته اید، به یاد داشته باشید که:

تزریق هیالورونیک اسید اغلب معمولا خط اول درمان بیماری های تاندونی و آرتروزی نیست. بدلیل اینکه داروهای هیالورونیک اسید معمولا گران هستند، پزشکان بعنوان اولین راه درمانی، آن را توصیه نمی کنند. با اینحال تزریق هیالورونیک اسید اغلب بوسیله بیمه های درمانی پوشش داده می شود. پزشک ممکن است این دارو را برای بیمار تجویز کند، اگر:

  • بیمار به درمان های دارویی مثل مسکن ها و درمان های غیر دارویی مثل گرما یا سرما درمانی، پاسخ نداده و علایم بیماری تخفیف پیدا نکند.
  • بیمار نتواند از مسکن هایی مثل ایبوپروفن، ناپروکسن یا استامینوفن استفاده کند.
  • تزریق استروئید به اندازه کافی کمک نکند، یا بیمار یا پزشک درمورد اثرات جانبی استروئیدها نگران باشند.

این دارو به روش های مختلفی عمل می کند. پس از تزریق، هیالورونیک اسید باعث زیرسازی و نرم شدن حرکت قسمت های مختلف داخل زانو می شود. این اثر نسبتا کوتاه مدت است.. اما به نظر می رسد این درمان در ادامه با تسکین درد و التهاب، منافع بیشتری را برای بیمار به ارمغان آورد.

ممکن است بیمار بیش از یک تزریق نیاز داشته باشد. گاهی با یک تزریق مشکل بیمار مرتفع می شود و گاهی نیاز به تزریق های بیشتر تا 5 تزریق احساس می شود. در اینصورت این تزریق معمولا در یک دوره 5 هفته ای صورت می گیرد. در صورت نیاز به تزریق بیشتر، تزریق ششم 6 ماه بعد انجام می شود.

درمان درد زانو با آمپول ویسکور
 

آیا تزریق پلاسمای غنی از پلاکت کمکی می کند؟

یکی دیگر از درمان های تزریقی که امروزه خیلی درباره آن بحث و تبلیغ می شود، تزریق پلاکت غنی از پلاسما یا PRP است. PRP  در اصل پلاسمای غنی شده از پلاکت است که طی یک فرایند جداسازی و تغلیظ، از خون تازه و لخته نشده بیمار تهیه می شود.
اطلاعات ما در این مورد این روش کم بوده و تحقیقات هنوز درمورد اینکه آیا PRP برای درمان آرتروز زانو عمل می کند یا خیر، ادامه دارد. تزریق پلاسمای غنی شده از پلاکت هزینه بالایی دارد و اکثر بیمه های درمانی آن را پوشش نمی دهند. به عنوان نتیجه نهایی باید بگوییم که تزریق PRP درمان متداولی برای آرتروز محسوب نمی شود و توسط ما توصیه نمی شود./

 

برای اطلاع از موجودی آمپول ویسکور در داروخانه داروکالا و  خرید آمپول ویسکور با داروخانه تماس حاصل فرمایید.